Σχέδιο και Εικαστική Σύνθεση

Κωδικός μαθήματος
XEIMEE17-ΠΨΤ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Γ / Ε / Ζ
Σειρά εμφάνισης
4
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

[Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές - φοιτήτριες ERASMUS]

Το μάθημα στοχεύει στο να γίνει κατανοητή η διαδικασία με την οποία η αρχική  σύλληψη της ιδέας σε μορφή σκίτσου, προσχεδίου ή σκαριφήματος εξελίσσεται στην πιο ολοκληρωμένη εικαστική Σύνθεση, χωρίς να αναιρείται η καλλιτεχνική αξία του πρωταρχικού σχεδίου. Η δόμηση της τελικής εικαστικής σύνθεσης θα πραγματοποιηθεί με την γνώση των στοιχείων του Σχεδίου και την μελέτη και σύγκριση εικαστικών συνθέσεων από καλλιτέχνες και κινήματα που συσχέτισαν τις Καλές με τις Εφαρμοσμένες Τέχνες.

Μετά το πέρας των μαθημάτων, οι σπουδαστές θα πρέπει να είναι σε θέση να:

  • Σχεδιάζουν με ευχέρεια, γνωρίζοντας τα μορφικά και εκφραστικά στοιχεία του Σχεδίου.
  • Συνθέτουν με σαφήνεια τις ιδέες τους μέσω του εικαστικού λεξιλογίου.
  • Αντιλαμβάνονται χωρικές σχέσεις και συγκρίσιμα σχεδιαστικά στοιχεία, και τον ρόλο τους στην διαμόρφωση του χώρου.
  •  Eξελίσουν τις ιδέες ενός σχεδίου σε εικαστικές συνθέσεις  με θέμα την διαμόρφωση ενός χώρου, κοστουμιού ή αντικειμένου.
  • Τεκμηριώνουν την διαδικασία οργάνωσης της ιδέας τους, ερευνώντας θεματικές και συλλέγοντας καλλιτεχνικό υλικό
     
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)

  1. Σκίτσο-Σχέδιο Ι
  2. Σκίτσο-Σχέδιο ΙΙ
  3. Σκίτσο-Σχέδιο ΙΙΙ
  4. Σκίτσο-Σχέδιο IV
  5. Σκίτσο-Σχέδιο V
  6. Χρώμα-Σχέδιο Ι
  7. Χρώμα-Σχέδιο II
  8. Αρχές Σύνθεσης Ι
  9. Αρχές Σύνθεσης ΙΙ
  10. Εικαστική Σύνθεση Ι
  11. Εικαστική Σύνθεση ΙΙ
  12. Εικαστική Σύνθεση ΙΙΙ
  13. Το Σχέδιο στον Χώρο

Θα εξεταστεί η διαδικασία εξέλιξης από το σκίτσο,στο προσχέδιο,το σκαρίφημα, την μελέτη σχεδίου,που οδηγεί στην Εικαστική σύνθεση ως ένα πιο ολοκληρωμένο,τελικό στάδιο. Κυρίως θα μας απασχολήσουν καλλιτέχνες του Μοντερνισμού και Φορμαλισμού που συνέδεσαν τις Καλές με τις Εφαρμοσμένες Τέχνες και οι αντίστοιχες σχολές και κινήματα (P.Cezanne, H.Matisse, Cubism, Russian avant-garde, Constructivism, Bauhaus, De Stijl, Neo-plasticism, Minimalism, Art Concrete, Conceptual art, P.Mondrian, H.Bayer, H. Oiticica).To εικαστικό λεξιλόγιο,τα στοιχεία,οι κανόνες και οι τρόποι της Σύνθεσης και ανάλυση της σύνθεσης ως δόμησης και στυλ.

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)

  1. Σκίτσο-Σχέδιο Ι
  2. Σκίτσο-Σχέδιο ΙΙ
  3. Σκίτσο-Σχέδιο ΙΙΙ
  4. Σκίτσο-Σχέδιο IV
  5. Σκίτσο-Σχέδιο V
  6. Χρώμα-Σχέδιο Ι
  7. Χρώμα-Σχέδιο II
  8. Αρχές Σύνθεσης Ι
  9. Αρχές Σύνθεσης ΙΙ
  10. Εικαστική Σύνθεση Ι
  11. Εικαστική Σύνθεση ΙΙ
  12. Εικαστική Σύνθεση ΙΙΙ
  13. Το Σχέδιο στον Χώρο

Συζήτηση ιδεών για διαμόρφωση(σχεδιασμός αντικειμένων, αφίσας, χώρου, installation ή θεατρικού ενδύματος), και η τελική παρουσίαση μπορεί να είναι ατομική εικαστική πρόταση ή project (ομαδική εργασία), που θα συνοδεύεται από κείμενα τεκμηρίωσης. Τρόποι σχεδίασης-υλικά. H σημασία και οι ιδιότητες των υλικών. Συνθέσεις από αντικείμενα, σπουδές σε «νεκρές φύσεις», assemblages, ο άνθρωπος ως «μοντέλο».Σπουδές απόδοσης του όγκου,της υφής ,του χρώματος και του φωτός.Μελέτη Σχεδίου στον χώρο. Έρευνα προσωπικού ύφους, αισθητικής και λειτουργικότητας εικαστικών συνθέσεων καλλιτεχνών

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • Διαμορφωτική αξιολόγηση (40%) που περιλαμβάνει:

    - Παρουσίαση ντοσιέ και Προσχεδίου της τελικής εργασίας, με κείμενο τεκμηρίωσης 300 λέξεων. 10%

    - Παρουσίαση ντοσιέ και καλλιτεχνικής εργασίας, με κείμενο τεκμηρίωσης 300 λέξεων.  10%

    - Πρόοδος: παρουσίαση ντοσιέ και της εξέλιξης του αρχικού Προσχεδίου, με κείμενο τεκμηρίωσης 300 λέξεων. 20%

  • Τελική αξιολόγηση (60%) που περιλαμβάνει: α) την τελική παρουσίαση σε ψηφιακή μορφή ή πλαστική μακέτα ή project στον χώρο. Η τελική παρουσίαση μπορεί να είναι και ομαδική, αλλά θα συνοδεύεται από ατομικό κείμενο  τεκμηρίωσης 300 λέξεων που θα περιλαμβάνει επιρροές/ αναφορές σε καλλιτέχνες, βιβλιογραφία, εργογραφία καλλιτεχνών, και παρουσίαση του ντοσιέ

     

    Σημείωση: Το ντοσιέ αφορά την προσωπική έρευνα που γίνεται από τους φοιτητές σε στάδια, από την αρχή του μαθήματος και μπορεί να περιέχει σκίτσα, φωτογραφίες, βίντεο, σημειώσεις-παρατηρήσεις, αναφορές σε καλλιτέχνες, κολλάζ, και γενικά σκαριφήματα-προσχέδια (με ημερομηνία), σε σχέση με την επεξεργασία της τελικής  εργασίας. Επίσης όλες τις  παρουσιάσεις (με ημερομηνία παρουσίασης) οι οποίες προηγούνται της τελικής εργασίας.

ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ - ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Χρήση Τ.Π.Ε. κατά τη διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. κατά την επικοινωνία με τις φοιτήτριες και τους φοιτητές.
  • Χρήση  οπτικοακουστικών παραδειγμάτων, υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω του  eClass με  παροχή οπτικοακουστικού υλικού, συνδέσμων, φωτογραφιών, έξτρα βιβλιογραφίας και σχετιζόμενων πληροφοριών (εκθέσεις, πολιτιστικά ιδρύματα κ.α.)

eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/PDA158 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • R.Arnheim, (2005) Τέχνη και Οπτική Αντίληψη, Εκδόσεις Θεμέλιο
  •  Κυριακόπουλος (2016) Το κίνημα του Bauhaus και οι επιρροές του στη σύγχρονη οπτική επικοινωνία, Εκδόσεις Σαράντος

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • A.B.Nakov,Non-Objectivity: Art of the Russian Avant-Garde,ed.Continents,2016
  • R.Arnheim,Η δύναμη του κέντρου,μια μελέτη για την σύνθεση στις εικαστικές τέχνες,St.University Press,2022
  • G.Minissale,Rhythm in Art,Psycology and new Materialism,Cambridge University Press,2021
  •  Συλβέστερ Ντέιβιντ, Η ωμότητα των πραγμάτων, Εκδόσεις Άγρα, 1989
  • P. Klee, Θεωρία της Μοντέρνας Τέχνης, Εκδόσεις Κάλβος
  • Κ. Κυριακόπουλος, Το κίνημα του Bauhaus και οι επιρροές του στη σύγχρονη οπτική επικοινωνία, Εκδόσεις Σαράντος
  • Xαραλαμπίδης, Βλέπω, γνωρίζω,αισθάνομαι, Εκδόσεις University Studio Press
  • Φ. Άμπλερ, Bauhaus, ΕκδόσειςΜέλισσα
  • L.Hoptman, Drawing Now: eight propositions, N.Y.,2002
  • J. Berger,Η εικόνα και το βλέμμα, ΕκδόσειςΟδυσσέας
  • G. Apollinaire, οι κυβιστές ζωγράφοι, Εκδόσεις Νεφέλη 
  • M. Φραγκόπουλος, Εισαγωγή στην Ιστορία και τη Θεωρία του Graphic Design, Εκδόσεις Futura
  • T. Trodd: The Art of Mechanical Reproduction: from Duchamp to the Digital
  • E.Dexter. Vitamin D: New Perspectives in Drawing, New York and London, 2005

Μαθήματα Εξαμήνου